تفاوت تابلو پلکسی با فلکسی چیست؟

تفاوت تابلو پلکسی با فلکسی چیست؟

تابلو پلکسی و تابلو فلکسی به‌دلیل آن‌که از نظر نوشتاری و تلفظ شبیه هستند، گاهی با هم اشتباه گرفته می‌شوند اما درحقیقت به‌طور کامل متفاوت هستند. در ادامه ضمن پرداختن به ویژگی‌های هریک از این تابلوها، به بیان فرق تابلو فلکسی با پلکسی می‌پردازیم. چنانچه قصد خرید تابلو را دارید می‌توانید به سایت تابلوسازی دیبا مراجعه کنید و انواع تابلوها را باتوجه به نیاز و سلیقۀ خود با کیفیت و قیمت مناسب سفارش بدهید.

تابلو پلکسی

تابلو پلکسی

پلکسی گلاس یا پلکسی نوعی پلاستیک شفاف و مقاوم است که در بسیاری از صنایع و ازجمله تابلوسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ورقه‌های پلکسی علاوه‌بر استحکام و طول عمر بالا، انعطاف‌پذیر هستند که باعث کارایی بیشتر این محصول می‌شود. برای تولید تابلو پلکسی ورقه‌های پلکسی را با لیزر برش می‌دهند.

پلکسی گلاس در رنگ‌های متنوع وجود دارد و تابلوهای زیبایی می‌توان از آن‌ها تولید کرد. تابلو پلکسی ظاهری شیک و مدرن دارد و از مقاومت خوبی دربرابر شرایط جوی برخوردار است.

تابلو فلکسی

تابلو فلکسی

تابلو فلکسی از نوعی پلاستیک نرم ساخته می‌شود و می‌توان گفت جنس آن شبیه سفره است. برای تولید تابلو فلکسی محتوای مورد نظر با دستگاه چاپ روی فلکسی چاپ می‌شود. این تابلو قابلیت عبور نور را دارد و می‌توان در پشت آن از لامپ مهتابی یا اس‌ام‌دی استفاده کرد.

تابلو فلکسی شباهت زیادی به بنر دارد اما از بنر ضخیم‌تر است تا مقاومت بیشتری در فضای بیرون داشته باشد. برای جلوگیری از کثیف شدن تابلو فلکسی می‌توان روی آن از روکش مناسب استفاده کرد.

تفاوت تابلو پلکسی با فلکسی

باتوجه به آنچه در بالا گفتیم فرق تابلو فلکسی با پلکسی را می‌توانیم به این صورت جمع‌بندی کنیم:

جنس مواد

اولین فرق تابلو فلکسی با پلکسی به جنس آن‌ها مربوط می‌شود. تابلو فلکسی از نوعی پلاستیک نرم ساخته می‌شود و ظاهری شبیه سفره یا بنر دارد، البته با آن‌ها متفاوت است. تابلو پلکسی از جنس پلاستیک شفاف و مقاوم اما انعطاف‌پذیر ساخته می‌شود.

تکنیک چاپ

برای چاپ تابلو فلکسی از دستگاه چاپ بنر استفاده می‌شود اما تابلو پلکسی با استفاده از فناوری لیزر تولید می‌شود.

  • برای ساخت تابلو فلکسی، طرح و نوشتۀ مورد نظر روی فلکسی چاپ می‌شود و پس از قرار گرفتن درون قاب، تابلو فلکسی آمادۀ نصب می‌شود. می‌توان روی لایۀ چاپی از یک روکش مناسب برای جلوگیری از کثیف شدن طرح استفاده کرد. همچنین در صورت نیاز می‌توان در لایۀ بین محتوای چاپی و قاب تابلو از لامپ‌های مخصوص برای نورپردازی استفاده کرد.
  • برای تولید تابلو پلکسی به صرف وقت و انرژی بیشتری نیاز است. در تابلو پلکسی حروف و طرح مورد نظر با استفاده از برش لیزری برش داده می‌شوند و بعد این حروف با استفاده از مادۀ شیمیایی کلروفرم به ورق پلکسی متصل می‌شوند. این مرحله هم مانند دوربری حروف، بسیار حساس و نیازمند تخصص و تجربه است.

سرعت تولید

یک فرق تابلو فلکسی با پلکسی به سرعت ساخت آن‌ها مربوط می‌شود. تابلو فلکسی از تکنیک چاپ استفاده می‌کند و سرعت تولید بالایی دارد، اما تابلو پلکسی از برش لیزری استفاده می‌کند و به زمان و دقت بیشتری نیاز دارد. بنابراین سرعت ساخت تابلو فلکسی بیشتر است.

نیاز به تخصص

ضعف در برش لیزری سبب زشتی تابلو پلکسی و عدم تخصص در استفاده از کلروفرم باعث ایجاد ترک روی این تابلو می‌شود و طول عمر مفید آن را کاهش می‌دهد. از این جهت ساخت تابلو پلکسی به تخصص بسیار بالاتری نسبت به تابلو فلکسی نیاز دارد.

هزینۀ ساخت

هزینۀ تولید هم یک تفاوت تابلو پلکسی با فلکسی است. تابلو پلکسی به‌دلیل استفاده از ورق پلکسی گلاس و پیچیدگی‌ فرآیند تولید قیمت بالاتری از تابلو فلکسی دارد.

برای تولید تابلو فلکسی به تجهیزات سنگین یا تخصص خاصی نیاز نیست، اما ساخت تابلو پلکسی با دستگاه‌های تخصصی برش لیزری و توسط نیروی کار ماهر انجام می‌شود، درنتیجه تابلو پلکسی هزینۀ بالاتری نسبت به تابلو فلکسی دارد.

روکش

به‌طور معمول روی تابلو فلکسی از روکشی مقاوم برای محافظت بیشتر استفاده می‌شود. اما تابلو پلکسی نیازی به روکش ندارد و جنس خود پلکسی گلاس در شرایط جوی و محیطی مختلف بسیار مقاوم است.

امکان تعویض

بعد از نصب تابلو فلکسی اگر نیاز به تغییر و اصلاح باشد، می‌‌توانید با بازکردن قلاب‌ها و بیرون کشیدن  طرح چاپی، آن را با طرحی دیگر جایگزین و دوباره نصب کنید. در این حالت تنها باید هزینۀ طراحی و نصب مجدد را بپردازید. اما تابلو پلکسی امکان تغییر ندارد زیرا تمام جزئیات طرح با برش لیزری آماده و با تکنیک مخصوص چسبانده می‌شوند. بنابراین پیش از ساخت تابلو پلکسی باید به تمام جزئیات دقت کنید.

نوع کاربری

تفاوت در نوع کاربری هم یک فرق تابلو فلکسی با پلکسی است. در تابلو فلکسی می‌توانید متن و تصاویر را به‌راحتی بر روی فلکسی چاپ کنید. اما از آنجا که تابلو پلکسی با استفاده از برش لیزری ورقه‌های پلکسی تولید می‌شود و نیاز به دقت و هزینۀ زیادی دارد، به‌طور معمول فقط برای نمایش نام و لوگوی شرکت‌ها و کسب‌وکارها مورد استفاده قرار می‌گیرد و در سردر مراکز یا مکان‌های دیگر نصب می‌شود. تابلو فلکسی را می‌توانید هم به‌عنوان تابلوی اسم فروشگاه در سردر نصب کنید و هم برای معرفی و تبلیغ محصول در بیلبوردهای تبلیغاتی مورد استفاده قرار بدهید.

 تابلو فلکسی بهتر است یا تابلو پلکسی؟

در این صفحه دربارۀ تفاوت تابلو پلکسی با فلکسی صحبت کردیم. نمی‌توان با قطعیت در مورد بهتر بودن یکی از این تابلوها نظر داد. این بیشتر به استفادۀ شما و البته بودجه‌تان بستگی دارد. هر دوی این تابلوها از طول عمر و ماندگاری بالایی برخورداند و برای استفادۀ طولانی‌مدت در فضای باز مناسب هستند. در هر دوی این تابلوها می‌توانید از تکنیک نورپردازی استفاده کنید تا جلوۀ بیشتری به تابلوی خود بدهید. تابلو فلکسی نسبت به پلکسی ارزان‌تر است و اگر بودجۀ محدودی دارید، بهتر است از تابلو فلکسی استفاده کنید. اگر به‌دنبال یک تابلوی منحصربه‌فرد هستید بهتر است از تابلو پلکسی استفاده کنید. برای برندینگ و معرفی نام شرکت می‌توانید تابلو پلکسی را انتخاب کنید و برای معرفی بیشتر محصول و خدمات خود به‌شکل بنرهای تبلیغاتی می‌توانید تابلو فلکسی را مورد استفاده قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

تماس